Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες

Αθήνα, 4 Απριλίου 2022

 

  Δωρεάν ψηφιακές υπογραφές στους γιατρούς και στους φαρμακοποιούς από την ΗΔΙΚΑ

 

H ΗΔΙΚΑ παρέχει δωρεάν εγκεκριμένες ψηφιακές υπογραφές σε όλους τους Ιατρούς και Φαρμακοποιούς που είναι πιστοποιημένοι στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης (ΗΣ). Οι Ιατροί θα μπορούν να υπογράφουν τις συνταγές τους κατά την καταχώρηση, να συνδέονται με τη χρήση USB Token στην εφαρμογή της ΗΣ και να υπογράφουν τις Ιατρικές Βεβαιώσεις ψηφιακά.

 

Οι νέες ψηφιακές υπογραφές θα διατίθενται στους Ιατρούς και στους Φαρμακοποιούς είτε σε USB Token είτε ως Απομακρυσμένη ΕΔΔΥ (Εγκεκριμένη Διάταξη Δημιουργία Υπογραφής) και θα τους δίνουν τη δυνατότητα να υπογράφουν ψηφιακά τα έγγραφα και τα δεδομένα που καταχωρούν στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης.

 

Τα πλεονεκτήματα είναι αρκετά με βασικό το ότι η ψηφιακή υπογραφή έχει την ίδια νομική ισχύ με την ιδιόχειρη υπογραφή, με βάση τον ΕΚ 910/2014 Άρθρο 25, αλλά είναι ασφαλέστερη γιατί δεν μπορεί να πλαστογραφήθεί. Επίσης μετά τη χρήση της το περιεχόμενο του εγγράφου δεν τροποποιείται και παρέχει προστασία από αποποίηση και μονομερείς τροποποιήσεις, εξασφαλίζοντας την ακεραιότητα των δεδομένων που υπεγράφησαν.

 

Επιπλέον, η ψηφιακή υπογραφή μειώνει το κόστος και το χρόνο απασχόλησης ενώ παράλληλα είναι εύκολη στη χρήση στο πεδίο εφαρμογής, διασφαλίζοντας τα παρακάτω στοιχεία:

 

  • Εμπιστευτικότητα: προστασία των δεδομένων από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση
  • Ακεραιότητα: προστασία των δεδομένων από μη εξουσιοδοτημένη τροποποίηση ή αντικατάστασή τους
  • Πιστοποίηση: επιβεβαίωση της ταυτότητας του αποστολέα
  • Μη άρνηση αποδοχής: Ο αποστολέας (υπογράφων) δεν μπορεί να αποποιηθεί την υπογραφή

 

Τα δεδομένα της ψηφιακής υπογραφής μίας ιατρικής πράξης αποθηκεύονται στην ΗΔΙΚΑ και δεν μπορούν να αλλοιωθούν, ενώ ενδεχόμενη αλλοίωση καθιστά την υπογραφή άκυρη.

Σχετικά με την ΗΔΙΚΑ Α.Ε.

 

Η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. είναι Οργανισμός υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με αντικείμενο την ανάπτυξη λογισμικού στις περιοχές της Υγείας, της Κοινωνικής Ασφάλισης και της Πρόνοιας. Μεταξύ άλλων, έχει την ευθύνη για τις εφαρμογές της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης, της άυλης συνταγογράφησης, του myHealth-app, του συστήματος διαχείρισης και διανομής των δωρεάν self-test. Οποιαδήποτε ανάπτυξη ψηφιακής λύσης σε αυτούς του τομείς σχεδιάζεται, υλοποιείται και συντηρείται από τα στελέχη της ΗΔΙΚΑ Α.Ε.

 

Αθήνα, 21 Μαρτίου 2022

Silver βραβείο για την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. στα CYBER SECURITY AWARDS

 

Μια σημαντική διάκριση απέσπασε η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. στα φετινά Cyber Security Awards, για το σύστημα ανίχνευσης και απόκρισης σε περιστατικά ασφαλείας, κατακτώντας ένα βραβείο Silver.

Το σύστημα είναι ενεργό σε πραγματικό χρόνο 24/7, κάνει χρήση μηχανισμών μηχανικής εκμάθησης και τεχνητής νοημοσύνης, για την αντιμετώπιση των προκλήσεων γύρω από την ασφάλεια των κρίσιμων υποδομών, υιοθετώντας την αρχιτεκτονική μηδενικής εμπιστοσύνης. H εγκατάσταση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την εταιρεία Netbull, που είχε αναλάβει το σχετικό έργο μετά από δημόσιο διαγωνισμό.

Η ΗΔΙΚΑ διαθέτει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο υπηρεσιών Managed Security Services από ένα σύγχρονο και πιστοποιημένο με ISO-27001 Security Operations Center (SOC), το οποίο διακρίνεται στους τομείς της πρόβλεψης, της ανίχνευσης, της διερεύνησης και της απόκρισης κυβερνοαπειλών. Με βάση αυτήν την αρχή η ΗΔΙΚΑ εγκατέστησε και λειτουργεί το σύστημα διαχείρισης συμβάντων ασφαλείας (SIEM).

Όπως δήλωσαν ο κ. Αλέξανδρος Ασημακόπουλος, Προϊστάμενος Διεύθυνσης Τεχνικής Υποστήριξης & Ασφάλειας Συστημάτων και ο κ. Γεώργιος Τζώρτζης, Προϊστάμενος Τμήματος στη Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης & Ασφάλειας Συστημάτων, Τμήμα Ασφάλειας Συστημάτων & Δικτύων : «Το βραβείο αυτό έρχεται ως αναγνώριση των προσπαθειών ενός κρατικού φορέα, ο οποίος σε συνεργασία με ιδιώτες ανταγωνίζεται μεγάλες εταιρείες στον τομέα της ασφάλειας. Αποτελεί επίσης δικαίωση των εργαζομένων της ΗΔΙΚΑ που έχουν συμβάλει στην αντιμετώπιση εκτάκτων συνθηκών και αυξημένων απαιτήσεων».

Η ΗΔΙΚΑ είναι το μοναδικό software house του Ελληνικού Δημοσίου που παρέχει υπηρεσίες σε φορείς κοινωνικής ασφάλισης, υγείας, και κοινωνικής πρόνοιας. Υποστηρίζει κρίσιμες υποδομές εντός του Οργανισμού, στο ιδιωτικό της ‘νέφος’ με αποτελεσματικό τρόπο. Οι εργαζόμενοι και η διοίκηση της ΗΔΙΚΑ ανταποκρίνονται στην ευθύνη της διαχείρισης κρίσιμων έργων που αφορούν στο σύνολο του πληθυσμού της χώρας για πολύ σημαντικές -για τον κάθε πολίτη- υπηρεσίες.

Αθήνα, 10 Φεβρουαρίου 2022

 

Περισσότερα από 113.000.000 δωρεάν self test έχουν διανεμηθεί δωρεάν από την ΗΔΙΚΑ

 

      Δελτίο Τύπου της ΗΔΙΚΑ, εποπτευόμενου φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης

 

Περισσότερα από 113.000.000 self test έχουν διανεμηθεί δωρεάν έως και τις 8 Φεβρουαρίου 2022 μέσω της ειδικής πλατφόρμας της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ ΑΕ), εποπτευόμενου φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, για τη διαχείριση της συγκεκριμένης παροχής. Συγκεκριμένα, από τις 7 Απριλίου 2021, όταν και ξεκίνησε η διαδικασία διάθεσής τους, έχουν διανεμηθεί συνολικά 113.433.323 self test και έχουν παραληφθεί δωρεάν 107.997.364 τεμάχια από περισσότερους από 7,3 εκατομμύρια πολίτες.

 

Η διάθεση τους πραγματοποιείται από ένα δίκτυο 102 φαρμακαποθηκών σε όλη την Ελλάδα, από το οποίο τροφοδοτούνται περίπου 10.800 φαρμακεία και 160 super market. Μέσω του πληροφοριακού συστήματος που έχει υλοποιήσει η ΗΔΙΚΑ, οι πολίτες προμηθεύονται τα self test χρησιμοποιώντας τον ΑΜΚΑ τους. Επιπλέον, στο σύστημα καταγράφεται ο συνολικός αριθμός τεμαχίων που έχει διατεθεί στους πολίτες, ο αριθμός τεμαχίων ανά ΑΜΚΑ και ανά φαρμακείο, ενώ υπολογίζονται τα αποθέματα στα φαρμακεία της χώρας συνολικά.

 

Το πληροφοριακό σύστημα για τη διάθεση των self test καλύπτει όλες τις κατηγορίες δικαιούχων, όπως αυτές ορίζονται σε κάθε χρονική περίοδο και ανάλογα με τις επιδημιολογικές ανάγκες. Το Υπουργείο Υγείας και τα συναρμόδια Υπουργεία ορίζουν ποιοι είναι οι δικαιούχοι των self test αλλά και τον αριθμό που δικαιούνται οι πολίτες ανά κατηγορία (μαθητές, εκπαιδευτικοί, δημόσιοι υπάλληλοι, ιδιωτικοί υπάλληλοι).

 

Η Πρόεδρος της ΗΔΙΚΑ Νίκη Τσούμα δήλωσε: «Η δράση της διάθεσης των self test στους πολίτες είναι μια σημαντική δράση της Πολιτείας την οποία η ΗΔΙΚΑ ανέπτυξε και διέθεσε, μέσω ενός πλήρως αυτοματοποιημένου online συστήματος. Στόχος μας είναι να υποστηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις την πολιτική του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, έτσι ώστε να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των πολιτών στην πράξη».

 

Περισσότεροι από 3.000.000 πολίτες αξιοποιούν την άυλη συνταγογράφηση

Κοινό Δελτίο Τύπου των Υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υγείας

 

Αθήνα, 21 Ιανουαρίου 2022

 

Ξεπέρασαν τα τρία εκατομμύρια οι εγγραφές στην άυλη συνταγογράφηση, σύμφωνα με στοιχεία της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης ΑΕ (ΗΔΙΚΑ). Συγκεκριμένα, από τον Μάρτιο του 2020 3.001.144 πολίτες έχουν καταχωρίσει στην πλατφόρμα ehealth.gov.gr το τηλέφωνο και το e-mail τους, ώστε να λαμβάνουν μέσω μηνύματος τις ιατρικές συνταγές, τα παραπεμπτικά και τις ιατρικές βεβαιώσεις τους. Αντίστοιχα, το τελευταίο διάστημα οι συνταγές και τα παραπεμπτικά που εκδίδονται άυλα ανέρχονται σε ποσοστό περίπου 40% επί του συνόλου των συνταγών και παραπεμπτικών που εκδίδονται καθημερινά.

Η άυλη συνταγογράφηση αποτέλεσε μια από τις πρώτες νέες υπηρεσίες που προστέθηκαν στο gov.gr. Αποτελεί επέκταση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, επιτρέποντας την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων. Με τον τρόπο αυτό, απλουστεύτηκε μια ιδιαίτερα σημαντική και ευαίσθητη διαδικασία για όλους τους εμπλεκόμενους (πολίτες, γιατρούς, φαρμακοποιούς) εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ασφάλεια, διαφάνεια και ιδιωτικότητα σε όλα τα επιμέρους στάδια.

Το σύστημα λειτουργεί και εποπτεύεται από την ΗΔΙΚΑ ΑΕ, εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας. Η αρχική λειτουργία της άυλης συνταγογράφησης περιλάμβανε τις ιατρικές συνταγές. Κατόπιν, τον Αύγουστο του 2020 προστέθηκε η δυνατότητα έκδοσης άυλων παραπεμπτικών και τον Σεπτέμβριο του 2021 άυλων ιατρικών βεβαιώσεων.

Επιπλέον, από τον Αύγουστο του 2021 όσοι είναι εγγεγραμμένοι στην άυλη συνταγογράφηση έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν το MyHealth app. Μέσω της εφαρμογής, οι πολίτες αποκτούν γρήγορη, εύκολη και ασφαλή πρόσβαση στα δεδομένα τους σχετικά με την ηλεκτρονική και την άυλη συνταγογράφηση από το 2012 και εντεύθεν.

Τέλος, η άυλη συνταγογράφηση αξιοποιήθηκε και στην Εθνική Εκστρατεία Εμβολιασμού. Ειδικότερα, κατά την περίοδο της προτεραιοποίησης ηλικιακών ομάδων, όσοι ήταν εγγεγραμμένοι στο ehealth.gov.gr έλαβαν SMS με προ-κράτηση ραντεβού, την οποία μπορούσαν να αποδεχτούν ή να τροποποιήσουν. Μέσω της συγκεκριμένης διαδικασίας προτάθηκαν εκατομμύρια ραντεβού με ταχύτητα και ακρίβεια, συμβάλλοντας στην ομαλή λειτουργία του εμβολιαστικού προγράμματος.

Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης δήλωσε: «Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι για το γεγονός ότι, μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια, πάνω από ένας στους τρεις ενήλικες αξιοποιούν τη δυνατότητα της άυλης συνταγογράφησης. Η ανταπόκριση των πολιτών και των γιατρών αποτυπώνει τη χρηστικότητα της υπηρεσίας, που αποτέλεσε το πρώτο από τα πολλά βήματα της στενής μας συνεργασίας με το Υπουργείο Υγείας. Ταυτόχρονα, η άυλη συνταγογράφηση είναι πολύ σημαντική για έναν επιπλέον λόγο, καθώς αντανακλά τη φιλοσοφία με την οποία προσεγγίζουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό: αξιοποιούμε δημιουργικά τα συστήματα που παραλάβαμε παράγοντας διαρκώς νέες υπηρεσίες, σύμφωνα με τις ανάγκες των πολιτών».

Ο Υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης δήλωσε: «Η άυλη συνταγογράφηση είχε και εξακολουθεί να έχει καθοριστικό ρόλο στην γενικότερη αντιμετώπιση της πανδημίας, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο που κάνει πιο εύκολη τη ζωή των πολίτων, όπως άλλωστε αποδεικνύει το γεγονός ότι 3 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν εγγραφεί στην εφαρμογή. Επιπλέον, τα στοιχεία που συλλέγουμε από την άυλη συνταγογράφηση, είναι εξαιρετικά χρήσιμα στην προσπάθεια που κάνουμε σχετικά με τη χάραξη νέων πολιτικών Δημόσιας Υγείας, καθώς και ως προς τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης. Βελτιώνουμε την καθημερινότητα των πολιτών στην πράξη. Προστατεύουμε τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού».

Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της ΗΔΙΚΑ ΑΕ Νίκη Τσούμα δήλωσε: «Η εφαρμογή της άυλης συνταγογράφησης αποτέλεσε έναν κεντρικό άξονα του σχεδίου της σημερινής διοίκησης της ΗΔΙΚΑ που είχε στόχο να υποστηρίξει με όλες τις δυνάμεις την πολιτική του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και την αλλαγή των σχέσεων πολίτη-κράτους. Το έργο της άυλης αυτό έγινε εφικτό χάρη στην αφοσίωση και τον επαγγελματισμό των εργαζομένων της ΗΔΙΚΑ».

 

Δελτίο Τύπου

Έργα διασύνδεσης των ευρωπαϊκών συστημάτων ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και διασύνδεσης Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης

 

Υλοποιούνται από την ΗΔΙΚΑ

 

Η ΗΔΙΚΑ προχώρησε με ταχείς ρυθμούς στην υλοποίηση δύο σημαντικών Ευρωπαϊκών προγραμμάτων για την Υγεία και την Κοινωνική Ασφάλιση: Του Ευρωπαϊκού Προγράμματος NCP for eHealth (CEF) και του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ηλεκτρονικής Ανταλλαγής Πληροφοριών (EESSI).

Η ΗΔΙΚΑ ως Εθνικό Σημείο Επαφής Ηλεκτρονικής Υγείας για τις ηλεκτρονικές διασυνοριακές υπηρεσίες Υποδομής Ψηφιακών Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Υγείας (eHDSI) και σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, στοχεύει να ολοκληρώσει τις σχετικές δράσεις του Ευρωπαϊκού Προγράμματος NCP for eHealth (CEF) και να θέσει σε παραγωγική λειτουργία τις διασυνοριακές υπηρεσίες ηλεκτρονικής συνταγής (eP) και συνοπτικού ιστορικού ασθενή (PS) μέχρι το τέλος του 2021.

 

Το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα NCP for eHealth (CEF), δημιουργεί έναν Εθνικό Κόμβο, ανταλλαγής δεδομένων της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, όπου μέσω αυτού οι γιατροί θα έχουν πρόσβαση στο ιατρικό ιστορικό ασθενών από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα εκτελούνται συνταγές από τη μία χώρα στην άλλη και τα νοσοκομεία θα νοσηλεύουν αλλοδαπούς ασθενείς, χρεώνοντας τους φορείς της χώρας προέλευσής τους. Με το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα NCP for eHealth (CEF) ο Έλληνας πολίτης θα απολαμβάνει όλες τις ιατρικές υπηρεσίες που του παρέχει η χώρα μας, σε οποιαδήποτε χώρα της Ε.Ε. Το ίδιο θα ισχύει και για τους Ευρωπαίους πολίτες που επισκέπτονται την χώρα μας. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ).

Παράλληλα, η ΗΔΙΚΑ υποστηρίζει το EESSI, ένα πληροφοριακό σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών Κοινωνικής Ασφάλισης, έχοντας ορισθεί ως το Εθνικό σημείο πρόσβασης (EESSI Access point) για την δρομολόγηση των πληροφοριών που ανταλλάσσονται μεταξύ των ασφαλιστικών φορέων της χώρας και αυτών της ΕΕ.

Το EESSI έχει διασυνδέσει τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (Φ.Κ.Α.) των Κρατών -Μελών της ΕΕ καθώς και της Ισλανδίας, Νορβηγίας, Λιχτενστάιν και Ελβετίας. Με το σύστημα EESSI, η ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των φορέων (ΕΦΚΑ,ΟΑΕΔ,ΕΟΠΠΥ, λοιπά ασφαλιστικά ταμεία) διασφαλίζεται ηλεκτρονικά, στοχεύοντας στην εμπιστευτικότητα και την προστασία των δεδομένων που ανταλλάσσονται, εφαρμόζοντας τους ευρωπαϊκούς Κανονισμούς περί Συντονισμού των Συστημάτων της Κοινωνικής Ασφάλισης. Το EESSI εξυπηρετεί την ηλεκτρονική ανταλλαγή πληροφοριών για τις παροχές ανεργίας, μητρότητας και πατρότητας, ασθενείας σε χρήμα και εργατικού ατυχήματος και επαγγελματικής ασθένειας, οικογενειακές παροχές, χορήγησης ασφαλιστικής ικανότητας και απονομής διεθνών συντάξεων, μεταξύ των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης των Κρατών-Μελών της ΕΕ, αντικαθιστώντας τα έγγραφα μέσα. Το πρόγραμμα έχει αναπτυχθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω ευρωπαϊκών και εθνικών οργάνων διακυβέρνησης του Έργου, για τον συντονισμό των εθνικών συστημάτων Κοινωνικής ασφάλισης.

«Η ΗΔΙΚΑ στέκεται πάντα αρωγός στις εθνικές προσπάθειες που αφορούν την ανάπτυξη των σύγχρονων δομών για τη διασύνδεση των εθνικών φορέων υγείας και κοινωνικής ασφάλισης με τους αντίστοιχους των κρατών-μελών, επιδιώκοντας την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών της ΕΕ», δήλωσε σχετικά η Διευθύνουσα Σύμβουλος της ΗΔΙΚΑ, κα. Νίκη Τσούμα.

 

Σχετικά με την ΗΔΙΚΑ Α.Ε.

Η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. είναι Οργανισμός υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με αντικείμενο την ανάπτυξη λογισμικού και την παροχή ψηφιακών υπηρεσιών στις περιοχές της Υγείας, της Κοινωνικής Ασφάλισης και της Πρόνοιας.